تکنیک نشت شار مغناطیسی (MFL)¹

تکنیک نشت شار مغناطیسی (MFL) یک روش آزمایش غیرمخرب پیشرفته (NDT) است که معمولاً در صنایع نفت و گاز و فرآوری شیمیایی برای بازرسی از بین رفتن دیوارها و عیوب تیز مانند حفره‌ها، شیارها و ترک‌های محیطی در مواد فرومغناطیسی (معمولاً خطوط لوله و مخازن ذخیره سازی) استفاده می‌شود.

نشت شار مغناطیسی از الکترومغناطیس برای بررسی نقص یا تخریب مواد در اجزا و سازه های فولادی استفاده می کند. MFL از آهنرباها برای مغناطیس کردن موقت قطعه استفاده می کند و در صورت وجود نقص، میدان مغناطیسی ایجاد شده اعوجاج هایی را نشان می دهد و وجود مواردی مانند خوردگی، سوراخ شدن و از بین رفتن دیوار را نشان می دهد. MFL مفید است زیرا به راحتی قابل حمل است و یک تکنیک موثر برای تشخیص ترک های زیرسطحی است. از طرف دیگر، اگر عیوب بیش از حد در ماده باشد، MFL ممکن است نتواند آنها را تشخیص دهد.

نشت شار مغناطیسی معمولاً برای بازرسی خطوط لوله و مخازن ذخیره سازی در صنعت نفت و گاز استفاده می شود. با این حال، این تکنیک را می توان برای سایر بخش های صنعتی به کار برد. در واقع، MFL قدیمی‌ترین و متداول‌ترین تکنیک ILI برای خطوط لوله است که به دلیل توانایی آن در تشخیص مطمئن اتلاف فلزات داخلی و خارجی ناشی از خوردگی – در زمانی که خطوط لوله در حال خدمت هستند- است. MFL همچنین به طور گسترده برای تشخیص عیوب و خوردگی در طبقات مخازن ذخیره سازی بالای زمین استفاده می شود.

مزایا:

– حساس به حفره (Pit) در فولاد کربنی

– قابل استفاده روی لوله های پره

– اندازه عیوب بسیار محدود است

معایب:

– برای تشخیص ترک های محوری بسیار ضعیف است

– یک روش NDT کمی نیست.

استانداردها:

  • ASME Sec. V -Article 16

     

     

    1. Magnetic Flux Leakage technique (MFL)